به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره الزامات رقابت واقعی در انتخابات گفت: ملت یک مفهوم انتزاعی ،عقلانی و اعتباری است. تاثیر سیاسی ملت چیست؟ بعضی موقعها بر سر بزنگاههایی ملت، ملت بودن خودش را حس میکند. مثلاً جنگ میشود یک ملت در جنگ خودش را پیدا میکند. مانند فلسطینیها مانند یک ملت در حال جنگ هستند. یکی از عرصههای حضور ملت عرصه سیاسی است و نقش ملت نقش جدیدی است.
وی افزود: در دوران استبداد چه در دوران قاجار و قبل از آن چه در دوران پهلوی اول و دوم ملت نقشی نداشتند.در دوره قاجار و صفوی کلمه ملت هم به کار گرفته نمیشد میگفتن رعیت. رعیت معنای سیاسی ندارد. اما ملت و دولت یک معنای سیاسی کاملا جدیدی است. ملت در دولت و دولت در ملت تاثیرگذار است.
حداد عادل ادامه داد: ملت و دولت هر کدام حقوقی دارد. انتخابات یک فرصت بسیار مناسبی است که یک ملت به ملت بودن خودش خودآگاهی پیدا کند لمس و حس کند و این ملت بودن را به تاثیر بیاندازدو این نکته بسیار مهمی است.
وی گفت: در مواقع عادی دولتها و مجلسها برای ملت تصمیم میگیرند اما در انتخابات ملت است که برای دولتها و مجلس تصمیم میگیرد. هرچه ملتی به این تاثیرگذاری خودش به نقش سیاسی اش وقوف بیشتری داشته باشد و آن را اعمال کند والاتر است . با چنین مشارکتی اقتدار همونطور که مقام معظم رهبری فرمودند افزایش پیدا میکند.
حداد عادل تاکید کرد: افزایش اقتدار، امنیت میآورد. افزایش امنیت پیشرفت همه جانبه میآورد. بنابراین مشارکت یک مسئله پیش پا افتاده و ساده نیست.یک شرط لازم البته نه کافی برای آمدن مردم در پای صندوقهای رای برای ایفای نقش در انتخابات و برای افزایش مشارکت اعتماد مردم به مجری انتخابات است.
وی اظهار داشت: اگر مردم اعتماد داشته باشند که رایشان دیده میشود. نادیده گرفته نمیشود. ولو احتمال بدهند که این آدمی که انتخاب میکنند محبوبیت زیادی نداشته باشد و یا انتخاب هم نشود. ولی مهمتر از امید به انتخاب شدن او امید به دیده شدن رای است.
حداد عادل تصریح کرد:چرا قبل از انقلاب مردم در انتخابات شرکت نمیکردند. چون اعتماد نداشتیم. در روزگاری زندگی میکردیم که خود شاه در کتابش مینویسد که وقتی شاه شدم بعد از رفتن پدرم مدتی مدید کارها در ظاهر به دست یک عده ایرانی ولی در عمل قسمتی به دست سفارت انگلستان و قسمتی دیگر به دست سفارت روس انجام میگرفت. به طوری که در کتاب ماموریت در وطنم شرح دادهام صبح مستشار سفارت انگلستان با یک لیست انتخاباتی به سراغ مراجع مربوطه میآمد عصر همان روز کاردار سفارت روس با لیست دیگری میآمد.
وی ادامه داد: اینها اعترافات خود شاه است. دوران پهلوی اول رضا شاه چطور بود کسی فکر رای دادن نمیکرد. اسناد موجود است. حد نخست وزیری و زربار تیمورتاش به استاندارها تلگراف میزدم که از شهرستان و هر استانی چه کسانی باید وکیل شوند.
حدادعادل تاکید کرد: ما اصرار داریم هر نمایندهای که ما معرفی کردهایم و چه نکرده باشیم که چه در این دوره نماینده است و هر شخصی که بعداً میخواهد نماینده شود اگر گرفتار فساد مالی و فساد اخلاقی است. اگر مسائلی دارد شورای نگهبان قاطعانه رسیدگی کند. اگر نزدیکترین افراد به ما باشد شورای نگهبان اگر مستند و مستدل بداند که این فرد گرفتاری دارد ما خوشحال میشویم که شورای نگهبان آن فرد را رد کند.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: برای آن که ما معتقدیم که شورای نگهبان وظایف خودش را خوب انجام دهد و این باعث افزایش مشارکت میشود. مردم اعتماد بیشتری پیدا میکنند. عدهای میآیند و میگویند که دوست دارند مردم کمتر شرکت کنند. مردم در انتخابات شرکت نکنند حالتر میشوند. آرزوی ما مشارکت بالای مردم در انتخابات است. پدید آمدن یک مجلس انقلابی و مجلسی کارآمد است.افراط و تفریط شورای نگهبان باعث دلسردی مردم میشود.
وی گفت: از عواملی که میتواند در مشارکت اثر بگذارد طرز تصمیم گیری شورای نگهبان است. اگر شورای نگهبان سختگیری بیش از حدی انجام دهد فراتر از قانون و یا سلیقهای عمل کند. بر روی مشارکت اثر میگذارد. یکی دیگر از عوامل آن است که افرادی تسلیم نتیجه انتخابات نشوند یعنی هر وقت انتخابات به نفع آنها بود بگویند انتخابات سالم است هر وقت انتخابات به ضرر آنها بود بگویند تقلب شده است.
وی ادامه داد: همیشه اصلاحطلبان علت کاهش مشارکت را نظارت استصوابی شورای نگهبان میدانند اما در شورای شهر دوم که انتخاباتش زیر نظر شورای نگهبان نبود فقط ۱۲ درصد از مردم تهران در انتخابات شرکت کردند.
حدادعادل گفت: رقابت غیر واقعی یعنی اینکه همه مثل هم باشند ولی نقش مخالف و موافق را ایفا کنند یعنی نقش بازی کنند. اما دو نظر متفاوت نداشته باشند. رقابت واقعی یعنی اینکه افکارشان برنامههایشان برای اداره کشور واقعاً متفاوت باشد. دو طرف فرصت توضیح مسئله را برای مردم داشته باشند.صدا و سیما میخواهد با امکاناتی که دارد این را فراهم کندکه نامزدها هر کدام بتوانندحرف خود را بزنندو این هم یک زمینهای برای پدید آمدن یک رقابت واقعی است.
وی ادامه داد: اسلام برای حکومت نظریه و حکم دارد. اسلام دین غیر سیاسی نیست. آنهایی که به جدایی دین از سیاست معتقد هستند. اسلام را نشناختهاند. قرآن را نخواندهاند. تاریخ اسلام را مطالعه نکردهاند. سیره پیامبر و ائمه معصومین علیه السلام را نفهمیدهاند. اسلام همانطور که برای نماز و روزه احکام داردبرای اداره جامعه نیز حکم دارد. ولایت فقیه و مفهوم ولایت برنامه اسلام برای اداره جامعه است.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: در این نظریه مردم جایگاه دارند ما شیعیان در قصه غدیر معتقد هستیم که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام ذاتاً صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را پس از پیامبر داشتند. وقتی پیامبر ایشان را معرفی کردند از مردم خواستند تا با حضرت علی بیعت کنند.سوال اینجاست پیغمبر حضرت علی را میشناخت و میدانست که ایشان از هر جهت شایستگی دارنداینکه مردم را دعوت کردند با ایشان بیعت کنند یک کار تشریفاتی بود. یا اینکه بیعت کردن مردم هم جز بدنه اعتقادی اسلام بوده است.
وی گفت: اینکه یک فردی شایستگی حکومت بر مسلمین را داشته باشد شرط لازم است ولی محقق شدن این حکومت وقتی است که مردم هم بیعت کنند.
پایان پیام/