خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: اولین قسمت از برنامه «فارسینما» ویژه دوره 42 جشنواره فیلم فجر در خبرگزاری فارس با اجرای محمود گبرلو و با حضور محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما، حسین بدری منتقد، رضا منتظری منقد سینما و مرتضی علیزاده کارگردان سینمایی «بی بدن» برگزار شد.
این برنامه هرشب ساعت 9 به بررسی آثار اکران شده در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر میپردازد.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما در ابتدای برنامه گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند سینما آینده ساز کشور است. درمورد آموزش و تربیت مخاطب به نظر میآید نظامات خاصی نداشتیم؛ یعنی یک سینمای بدنه داریم که احساس میکند با فیلمهای طنز و معترض مخاطب به سینما اضافه میکند. در حال حاضر مخاطبی جذب سینما شده که جنس خاصی از فلیمها را میپسندد.
وی ادامه داد: ما یعنی جریان حاکمیت برای مخاطب کاری انجام ندادیم. در تمام ادوار سبد سینمایی ما سبد کاملی نبوده است. ما نتوانستیم مخاطب را از طوایف مخاطب به سینما بیاوریم. مخاطب را بر اساس فروش کار طبقهبندی کردیم؛ زمانی که میبینیم فیلمی فروش خوبی داشته ساخت همان نوع فیلم را تکرار میکنیم. ما برای زسرساخت کاری انجام ندادیم، حتی با سلیقه مخاطب هم حرکت نکردیم.
این تهیه کننده خاطرنشان کرد: ما برای مخاطب درست کار نکردیم؛ ما تسلیم شرایط حاکمیت اقتصاد و مخاطب میشویم. تعریف مخاطب در سینما فرق کرده است؛ از آنونس یک فیلم مخاطب میفهمد آن را دوست دارد یا نه. یعنی ممکن است فیلم را دوست داشته باشد اما برای تماشا در سینما آن را انتخاب نکند. اتفاقات پارسال باعث شد بدنه حاکمیت حس کند سینمای ما با نظام مشکل دارد اما واقعا این موضوع درست نبود.
شفیعی افزود: فیلم خوب بلاخره دیده میشود چه در سینما و چه در تلویزیون؛ ما نظامات مخاطبین را در این سالها نتوانستیم به طوری تنظیم کنیم که همه فیلمها در سینما دیده شود. بخشی از زیرساخت استودیو، سینما، فراهم کردن موارد فنی است که در آن به شدت نقص داشتیم و بخشی دیگر فراهم کردن بستر کامل فرهنگی مناسب برای مخاطب است.
وی ادامه داد: نمونهای در دنیا نداریم که 70-80 نفر از مسئولان رده یک کشور را یکجا از بین ببرند. جوان 17 ساله ما خبری از این موضوع ندارد و این میتواند موضوعی تاریخی باشد. اما ما با این موضوع فیلم ساختیم و دولت به آن سینما نداد. ما با حمایت حوزه هنری فیلم ساختیم اما خود حوزه آن را به سالن نداد.
منتظری: تمساح خونی دغدغه فرهنگی ندارد
در ادامه سید رضا منتظری منتقد سینما در گفتوگو با فارسینما درباره فیلم تمساح خونی که در روز دوم چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پخش شد، گفت: این کار اولین کار جواد عزتی در مقام کارگردان بود که ای کاش تب فیلمسازی در بازیگران و دیگر عوامل فیلم بالا نمیگرفت. این اواخر ثابت شده مردم از فیلمهای کمدی استقبال میکنند و به تماشای آن مینشینند اما سوالی که پیش میاد این است، انقدر که ما روی فروش این فیلمها مانور میدهمیم چند درصد از مردم این فیلمها را میبینند؟ فسیل 8 و نیم میلیون مخاطب داشته یعنی 1 دهم جمعیت کشور این فیلم را دیدند. جای 90 درصد دیگر کجاست؟
وی ادامه داد: تمساح خونی فیلمی کمدی است که ساختار مدرنی از لحاظ فرمی دارد اما متاسفانه محتوا ندارد. شوخیهای جنسی در سینما باب شده که در حرکات و اشارات آورده میشود. قماربازی در این فیلم نهادینه میشود؛ این فیلم دغدغه مردم نیست. این فیلم به واسطه چینش بازیگران محبوب کمدی میتواند جزء فیلمهای پرمخاطب و پرفروش سال آینده شود.
منتظری افزود: انقدر سطح سلیقه مخاطب را به واسطه این نوع آثار تنزل دادیم که مخاطب زمانی که از سینما خارج میشود با این نوع فیلم حالش خوب میشود. ما محتوای سالم را فراموش کردیم؛ سینما را تنها برای سرگرمی مخاطب خواستیم و از جنبههای دیگر سینما دور شدیم. یکی از اهداف سینما اخلاق، امیدآفرینی وآموزش است. مخاطب با حجویات هم میتواند بخندد. وی یادآور شد: ما درحال حاضر شاهد کاسب کاری در سینما هستیم. تمام اخلاقیات را زیر سوال میبرند تا فروش بیشتری انجام دهند. من این فیلم را محصول آقای عزتی در مقام کارگردانی میدانم که نشان داد در آن دغدغه فرهنگی ندارد. من از یک تا 10 به این فیلم نمره صفر را میدهم.این منتقد با اشاره به موضوع هنر برای هنر اظهار کرد: اگر واقعا دغدغه اهداف، ارزشهای دینی و فرهنگی را داشته باشیم میتوان گفت نهایتا 10 درصد فیلم ها در این دوره جشنواره این دغدغه را دارند.
بیبدن فیلم خوب پلیسی است
فارسینما در ادامه با حسین بدری منتقد سینما درباره فیلم بی بدن به گفتوگو نشست. این منتقد با اشاره به فیلمسازی اول این کارگردان در این فیلم گفت: به عنوان اولین تجربه این کار نمره خوبی میگیرد. در این سالها کارگردان جوانی هستند که در همان وضعیت ثابت میماند. موضوع فیلم قصاص و بخشش است که مفصل در این رابطه صحبت شده است؛ مووضوع این فیلم سخت بود. وی ادامه داد: این فیلم شبیه به یکی از پروندههای قتل سال های گذشته است. ما در ماجرا قصاص انتزاع اجتماعی ایجاد میکنیم. فیلم علفزار و بی بدن از نمونههای خوب فیلمهای پلیسی است. این منتقد در پایان درباره موضوع قتل که پرداخته میشود گفت: در سینما این اتفاق زیاد صورت نمیگیرد بیشتر این نوع فیلمها را در شبکههای خانگی شاهد هستیم. به زاویه نگاه بستگی دارد. نشان داد پدیده منفی تخصص خاصی میخواهد.بیبدن فیلم پر حاشیه چهلودومین جشنواره فیلم فجر تا کنون بوده است که با توجه به عدم حضور آن در بخش سودای سیمرغ اعتراض بازیگران این فیلم را در برداشته است.
کارگردان فیلم بی بدن: مخاطب در مورد گلایههای ما قضاوت کند
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم بی بدن در گفتوگو با فارسینما گفت: این فیلم کار اول و سختی برای بنده بود. فجر برای همه مهم است؛ ما به این جشنواره علاقه داریم و به آن احترام میگذاریم. 27 آذر این فیلم را کلید زدیم و در 42 جلسه فیلمبرداری آن را تمام کردیم تا آن را به جشنواره برسانیم. وی ادامه داد: ما میان مردم نشسته بودیم خانم شاکردوست در اکران اولیه فیلم حضور داشتند و میخواستند جواب محبتهای مردم را بدهند اما مدیریت خوبی در تیم تشریفات صورت نگرفت. شاید فکر کنند این اتفاق برای تبلیغات فیلم صورت گرفته اما این موضوع ترفند تبلیغاتی برای دیدهشدن فیلم نبود.کارگردان فیلم بی بدن در پایان گفت: بعد از اکران فیلم مردم میتوانند ببینند که گله خانم شاکردوست به حق بود یا نه.
ویژه برنامه فارسینما را هر شب ساعت 9 میتوانید در پخش زنده فارس آینده، روبیکا، تلگرام و آپارات فارس ببینید.
پایان پیام/