به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، ششمین قسمت از برنامه «فارسینما» ویژه برنامه خبرگزاری فارس در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، شامگاه چارشنیه 18 بهمن و همزمان با هفتمین روز برگزاری جشنواره از برج میلاد با اجرای محمود گبرلو و با حضور محمدخزایی رئیس سازمان سینمایی، محمدعسگری کارگردان (آسمان غرب)، علی سقفی کارگردان (پرویزخان) و بهروز افخمی کارگردان (صبح اعدام) و رضا منتظری منتقد سینما روی آنتن رفت.بهروز افخمی: عباسیان مجلس گرم کن خوبی استبهروز افخمی کارگردان فیلم «صبح اعدام» در برنامه فارسینما درباره حواشی این فیلم گفت: آقای عباسیان اعضای کمیته انتخاب این نظر را داشت که صبح اعدام نباید انتخاب میشد. جشنواره جای جنجال و شلوغکاری است. آقای عباسیان به عنوان مجلس گرم کن در این بخش خوب عمل کرد.وی ادامه داد: موضوع فیلم گزارش اعدام حاج اسماعیل رضایی و طیب حاج رصایی از روزنامه کیهان است. این دو پهلوان ایرانی هستند. پهلوانی هم یعنی پای حرف و عملت بایستی. این فیلم ادای احترام به این دو شخصیت است.افخمی افزود: این فیلم از مثلث به مربع تبدیل میشود. از لحاظ فرم چهار شخصیت مرد و یک صدای خانم داریم. با همین باید فکر فرم دادن فیلم فکر کنیم. هر داستانی فرم خاص خود را لازم دارد. این کارگردان با اشاره به وضعیت سینمای ایران خاطرنشان کرد: سینمای ایران مثل همه جای دنیا به سختی به دوران رشد و رونق خود بر میگردد. کمدی فیلم مناسب ساختمان سینما است. فیلم کمدی جایگزین تفریحات ناسالم است. کل سینمای ایران جانشینی برای تفریحات دم دستی شده است. وی در ادامه گفت: مسئولین باید بدانند نباید در ساخت فیلمهایی که پرمخاطب است مانند کمدی مقاومت کرد. کمدی نازل را نمیتوان ممنوع کرد. افخمی در پایان خاطرنشان کرد: جایزه نهایی همیشه مشکوک تلقی میشود و فیلمسازان باید بدانند همان که کاندید میشوند یعنی فیلم آن ها دیده شده و شاید ارزش آن بیشتز از جایزه هم باشد.ساخت «پرویزخان» بسیار دشوار بودعلی سقفی کارگردان فیلم پرویزخان درباره ساخت این فیلم اظهار کرد: میان کارهایی که در عرصه فیلمسازی انجام میدادم مستندهای فوتبالی میساختم، این مستندها من را دغدغهمند کرد تا اولین فیلم سینمایی که تصمیم دارم بسازم درباره این موضوع باشد. وی ادامه داد: سعی کردم درام این فیلم را وارد مسابقه فوتبال نشان دهم. در این فیلم بیش از 30 دقیقه موضوع وارد مسابقه فوتبال میشود که سختترین بخش ساخت این فیلم بود چرا که تجربه آن وجود نداشت. کارگردان فیلم پرویزخان افزود: در مرحله پیشتولید بسیاری از صحنهها با گوشی موبایل ضبط کردم، در زمان دکوپاژ فیلمبردار میگفت این صحنه را نمیشود فیلم گرفت. شانس بزرگ کار من تدوینگر سریال بود.سقفی تصریح کرد: با مسائلی در ساخت این فیلم روبرو شدیم که قابل پیشبینی نبود. بسیاری از بازیکنها به دلیل قطع و وصل شدن پلنها دچار مصدومیت شدند که مدت فیلمبرداری این فیلم را افزایش داد، ساخت این فیلم بسیار دشوار بود.
محمدعسگری کارگردان فیلم «آسمان غرب» در این برنامه گفت: اتاقک گلی مربوط میشود به آخرین عملیات جنگ تحمیلی و آسمان غرب به اولین عملیات در جنگ میپردازد. امیدوارم مخاطب این فیلم را ببینند و آن را بپسندند. امیدوارم مشکلات اتاقک گلی مرتفع شود و از این حبس خارج شود.این کارگردان در ادامه اظهار کرد: در فیلم قبلی ایجاد لحظات و روابط بین ادمها برای من مهم بود. زمانی که در ابتدا تصمیم برای ساخت این فیلم گرفتم خواستم برای طیف 16 تا 20 سال فیلم بسازم که همه این موارد در اجرا و فرم تاثیر گذار بود. شاید افرادی که به صورت کلاسیک سینما را دنبال میکنند زمانی که در این فیلم با پلان 40 دقیقهای مواجه شوند نیست و مناسب سلیقه با طیف سنی است که گفتم.عسگری ادامه داد: وجه سرگرم کنندگی برای من بسیار مهم بود. نقشه راه را فیلمنامه مشخص میکند. در فیلمنامه، شیرودی انگار در کلاف سردرگمی گیر کرده و باید با تصمیمات رئیس جمهور وقت مقابله کند.وی در پایان گفت: وجه جنگندگی ، مقاوت و شجاعت مد نظر بود. این ها شمایل بیرونی دارد. در یک بازه زمانی حماسهای رخ داده که نباید برای آن کم گذاشت. من دوست داشتم مبارزه و شجاعت را در این فیلم نشان دهم. زمانی که به مسائل علمی و ساختاری میپردازی روایت درست از آب در میآید. «آسمان غرب» قصهگویی ندارددر ادامه رضا منتظری منتقد سینما درباره فیلم آسمان غرب گفت: قرار بود این فیلم با رشادت شهید شیرودی تولید شود. ما از دومنظر فرم و محتوا فیلم ها را بررسی میکنیم. این اثر از نظر فرم غیرقابل قبول است و کاگردان در آثار گذشته خود ثابت کرده بود در پروداکشنهای بزرگتر هم میتواند کار کند. وی خاطرنشان کرد: محتوا استراتژی یک فیلم را مشخص میکند. این فیلم با محوریت وطنپرستی است اما فکر میکنم این مسئله مهم برای فیلمسازان فراموش میشود. یعنی درام اصلا شکل نمیگیرد. باید این فیلم در قد و قامت این شهید بزرگوار ساخته میشد. ما اصل اساسی در این فیلم که قصهگویی است را فراموش کردیم. مانند بسیاری از فیلمهای دیگر قصهای در این قیلم وجود ندارد. در این فیلم رشادتهای سربازان هوانیروز عالی نشان داده شده اما مسئله ما فیلمنامه است.ای منتقد افزود: این فیلم در ساختار مشکلی ندارد اما در محتوا کاملا لنگ میزند. اول باید اتفاقی را رقم زد تا مخاطب تصمیم بگیرد به سینما رود و فیلم ببیند. متاسفانه در آثار دفاع مقدسی ما این اتفاق را نمیبینیم و دوستان فقط جنگ را نشان میدهند. فیلمساز تلاش کرده با فلاشبک به دوران کودکی شهید شیرودی حس همزادپنداری با کاراکتر را برانگیزد اما این اتفاق نمیافتد.منتظری درباره فیلم پروین اظهار کرد: از نظر فرمی این فیلم را پسندیدم. این فیلم افتتاحیه بسیار خوبی دارد و شروع باورپذیری را برای مخاطب ایجاد میکند. کسانی که به مفاخر علاقه دارند میتوانند با اثر ارتباط برقرار کنند. وی یادآور شد: در چهرهپردازی این اثر کمی دچار تعارفات شدیم، علارغم چهرهپردازی سنگینی که شده بود اما کاراکتر حتی شبیه به بانو اعتصامی هم نبود. لحن فیلم در بخشهایی پراکندهگویی داشت. زمانی که فیلم درباره افراد مشهور است سعی میشود نقاط پررنگ آن شخصیت به تصویر کشیده شود اما در آثار پیشرو این موضوع را نمیبینیم.خزاعی: برخی تلاش میکنند امید و رویا از سینمای ایران برودمحمد خزایی رئیس سازمان سینمایی که مهمان ویژه برنامه فارسینما بود در ابتدا ضمن تشکر از خبرگزاری فارس برای تولید این برنامه در ایام چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: من تقریبا ۸۰ درصد آثار جشنواره را دیدم و آثار خوبی را در جشنواره داریم. هرچند آثار متوسطی هم در جشنواره وجود دارد اما تعداد ژانرهای مختلف و مضامین خوب فیلمها بهتر از سالهای گذشته است که تنها چند ژانر در جشنواره حضور داشتخزاعی مطرح کرد: این تنوع از انجمن سینمای جوان شروع شد و به اینجا رسید، اما نباید فراموش کرد که ما درگیر کرونا بودیم و سال گذشته هم درگیر مشکلاتی بودیم و با این وجود جشنواره خوب است.وی در رابطه حضور امید در آثار جشنواره گفت: معدل آثاری که میبینم قابل قبول است، این یک ریشه تاریخی دارد که امید از سینمای ایران رفته است؛ باید دید چه اتفاقی رخ داده که برخی تلاش میکنند رویا و امید از سینمای ایران برود.وی ادامه داد: محتوای آثار در جشنواره خوب است و از نظر ساختار هم آثار خوبی داریم اما برخی آثار زیر متوسط هم هستند که آنها دلایلی برای پذیرفته شدن دارند برای مثال سال گذشته فیلمی برای ارتش بود و ما برای تقویت فیلمسازی در ارتش این فیلم را پذیرفتیم.وی در رابطه با حضور مخاطب در سینما گفت: دو محور مهم است یکی مضمون و محتوا است که خانوادهها باید مطمئن باشند برای چه فیلمی ب سینما میروند.رئیس سازمان سینمایی گفت: برخی آثار از دولت قبل مانده که ما برای ایجاد اشتغال آنها را اکران خواهیم کرد. برخی آثار کمدی هم که روی مراه هستند فیلم سالمی هستند و هر خانوادهای میتواند با خیال راحت آن را ببیند.وی ادامه داد: از ۱۰۰ پروانه ساختی که دادیم تنها بخشی از آنها ساخته شده و سبد آنها تکمیل است و تنها ۱۴ فیلم کمدی پروانه گرفتند اما آثار کمدی بیشتر دیده میشوند. در سال گذشته کشی راضی نمیشد در اکران نوروز فیلمش اکران شود و عده بسیاری معتقد بودند که عمر سینما تمام شده است حالا که این مشکلات حل شده و اقتصاد سینما به گردش درآمده میشود در رابطه با مضامین سینمایی صحبت کرد.خزاعی مطرح کرد: در سال جاری تعدادی فیلم کمدی آمدند و پر فروش شدند، این اتفاق همیشه در سینمای ایران بوده و غیر از دهه شصت همیشه ژانر موفق در سینما کمدی بوده است.وی گفت: مردم ما در دوران کرونا در خانه بودند و فیلمهای روز دنیا را میبینند و سلیقه آنها ارتقا پیدا کرده و نمیتوانیم فیلمی را که شخصی و تجربه گرا است را پر بیننده کرد باید یا یک فیلم اجتماعی پیشرو باشد.خزاعی مطرح کرد: نباید گیشه و اقتصاد ملاک موفقیت و خوب بودن یک فیلم باشد و این تفکر از زمان برنامه هفت شکل گرفت که گیشه ملاک یک فیلم خوب شد.وی ادامه داد: مخاطبین ما فقط سینما نیست و در بهترین شرایط ۳۰ میلیون نفر است و این فیلم در شرایط دیگری پخش شده و کارکرد فرهنگی در جامعه دارد.خزاعی گفت: ما سالن سازی نمیکنیم، ما کمک میکنیم سالنهای سینما احیا شود. ما سرمایه گذار را به سازنده سینما وصل میکنیم، باید تکثر سالن سینما باشد تا عدالت در اکران وجود داشته باشد و حق مردم هم هست که در هر شهری سینما باشد.
وی گفت: از جهت تولید هم محصولات ما مسیر تولیدش ارتقا پیدا کرده و تعداد آنهم افزایش یافته است.خزاعی ادامه داد: ما همیشه دغدغه محتوا و تولید داریم، ما یک آرامشی در سینما داریم. برخی فیلمسازها تنوع دید دارند، سینماگر خطر ندارد و به کشور کمک میکند؛ سینماگران خانواده ما هستند و نه هرج و مرجگر هستند و نه نا آرام.بعد از کرونا باید سینما و تولید احیا میشد، کی در فارابی ۱۷ فیلم تولید شده است.
در دوران قبل به آثار زیادی وام میدادند و در این دوره به دلیل کمک به اشتغال از آثار حمایت شد و سازمان سینمایی با جمعبندی و ایجادجلسات این همگرایی را ایجاد کرده است و ارگانها همافزایی کردهاند و حتی با بخش خصوصی انجام شده است.سینما سه ضلع مخاطب سالن و فیلم ساز دارد که کار خودشان را میکنند، ما باید تعداد سالنها را بیشتر کنیم و مخاطب را به ۶۰ میلیون برسانیم.
وی در رابطه با بخش بینالملل گفت: باید شرایط سیاسی کشور را در نظر بگیریم؛ در سال گذشته شبکهای علیه سینمای ایران ایجاد شده و به سینمای ایران ضربه زدند و ما وارد یک جنگ فرهنگی شدیم البته ما برنامه ریزی کردیم و اگر بخواهیم از جشنوارههای نظیر برلین صحبت کنیم باید گفت این فضا ها شرایطی را ایجاد کردند و آثاری را میپذیرند که ضد مضامین کشور باشد و مثلا سک فرد مکشفه داشته باشد.ما تلاش میکنیم تا به مجامع جهانی نشان دهیم سینمای ایران این فیلمها نیست و اینجا است.
خزاعی گفت: حاشیههای زیادی شکل گرفت و جایگاه بینالمللی را تضعیف کرد و بخش بینالملل جشنواره در این شرایط خوب عمل کرده چراکه شرایط سخت است. اگر اسامی آنها اعلام شود علیهشان جوی شکل گرفته تا انصراف دهند.
وی در رابطه با عدم اعلام هیئت داروان بخش ملی تا کنون گفت: آقای امینی معتقد بود که اعلام کردن اسامی باعث فشارهایی روی اعضا شود و کار هیئت داوران تمام شده است و ۷ عضو دارد.
خزاعی افزود: من معتقدم که هرچه شفاف صحبت کنید سوال و ابهام کمتر میشود. ما مقصریم که برخی حاشیهها اتفاق افتاده وقتی اطلاعات به موقع اعلام نشود عدم آگاهی باعث سو برداشت میشود. باید آگاهی را بالا ببریم تا مسائلمان حل شود.
وی در پایان گفت: شاید همه کارهایمان درست نباشد اما میدانم که ما تلاش میکنیم تا سینما را احیا کنیم.
پایان پیام/