به گزارش خبرگزاری فارس سید مهدی سیدی در یادداشتی تحت عنوان « غدیر را به لبخند و اطعام تنزل ندهیم» نوشت: غدیر را به لبخند و اطعام تنزل ندهیم! گرچه در روایتهای بسیاری از جانب اهلبیت (علیهمالسلام) توصیه اکید شده است که غدیر را جشن بگیریم، در آن شاد و خندان باشیم و دیگران را بر سفره اطعام مهمان کنیم؛ همه اینها درست و لازم، اما باید متوجه باشیم که اینها، هیچکدامشان هدف غایی از بزرگداشت غدیر نیست، بلکه هرکدام صرفا وسیلهای است که شاید بتواند به برجستهسازی غدیر در ذهنها و زمانها کمک کند.
به نظر میآید در شرایط کنونی و با گسترده شدن شبکههای اجتماعی و اینکه هرکسی میخواهد برای غدیر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) کاری انجام دهد، باعث شده کمپینها و کارزارهایی شکل بگیرد که صرفا جنبه لبخند و اطعام در آن برجسته شود؛ و چنین رویکرد منحصر شدهای این خطر را پیشروی ما ایجاد میکند که بعد از روزگاری، غدیر به یک مناسبت تهیشده از معنا و محدود شده در میمیک صورت و اطوارهای آواتاری تبدیل شود. به دوستی گفتم اگر بنا بود غدیر را بهانه لبخند آدمها قرار دهیم که «رامبد جوان» و خندوانه این کار را بهتر از من و شما انجام میدهد! پس خیلی دلخوش به این معنا نباشیم که در مسجد و پایگاه و مدرسه و فرهنگسرا، کارزارهایی راه انداختهایم که آهای! مردم زود باشید جلو دوربین لبخند بزنید و سلفی بگیرید و فلان کد را پیامک کنید! و با همین رویه، سندروم سلفیهای گاهوبیگاه را بیشازپیش در جامعه رواج دهیم و مردم را به سمت نمایش خود (بخوانید کالایی شدن انسان) هل دهیم.غدیر، معنا و هدفی دارد که نباید از آن غافل شویم. غدیر نقطه پایانی و کامل کننده دعوت انبیاست «أَکمَلتُ لَکُم دینَکُم»؛ همان دعوتی که بین همه پیامبران آسمانی مشترک بوده است «یا قَومِ اعبُدوا اللَّهَ ما لَکُم مِن إِلهٍ غَیرُه». غدیر قرار است جامعه را به سمت «قل هو الله احد» پیش ببرد، قرار است مردم را خداباور کند که «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا»؛ و بتهای پوشالی و پوچ ذهنی را از قلب جامعه حذف کند. غدیر پیامآور معنویت و اتصال به خداست. غدیر شمشیر عدالت است. غدیر ایستادن در برابر همه بوسفیانها و نمرودها و فرعونهاست؛ غدیر یعنی حمایت علی از محرومان و مستضعفان، غدیر یعنی شمشیر کشیدن بر سر جهل و خوارجیگری. اینچنین است که پیامبر (صلیاللهعلیه و آله) در فرازهای پایانی خطبه غدیر از همه حضار پیمان میگیرد و میخواهد پیام غدیر را به همه نسلها برسانند.اینهمه توصیه برای شاد بودن، دورهم بودن و گردهمایی در غدیر، همگی برای آن است که برای انتشار پیام غنی غدیر پیشگام شویم. پس هرکداممان که میتوانیم برای محتوای غدیر کاری اضافهتر انجام دهیم. بزرگداشت غدیر، «علامه امینی»هایی میخواهد که با سالها رنج و ممارست «الغدیر» بنویسند، «شهریار»هایی میخواهد که «علی ای همای رحمت» بسرایند، «محمد دشتی»هایی میخواهد که نهجالبلاغه را برای فهم همه مردم ترجمه کنند، «جرج جرداق»هایی میخواهد که حتی اگر مسیحی هستند «الامام علی صوت العدالت الانسانیه» بنویسند. غدیر، «خمینی»هایی میخواهد که به «تَقوموا لِلَّهِ مَثنى و فُرادى» عمل کنند و انقلابها بیافرینند؛ و حال هرکدام از ما در روزهای منتهی به غدیر، دست به کارهای جدی و پر مغز بزنیم و خود را در کارهای نمایشی و چند تا لایک و استوری و توئیت محدود نکنیم که هنوز غدیر مظلوم است چون هنوز علی بزرگترین مظلوم عالم است.
انتهای پیام/