حجازی‌فر: وجود جشنواره برای تئاتر عروسکی حیاتی است
12:34 2023/06/10

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از پوستر و دومین نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک با حضور دکتر کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی، هادی حجازی‌‌فر دبیر جشنواره، میرآرش مصطفایی مدیر اجرایی، اسرافیل فرج‌الهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و سایرعوامل اجرایی این رویداد، صبح شنبه ۲۰ خرداد در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی حجازی فر درباره تاخیر در برگزاری این دوره ازجشنواره گفت: طبق مشورتی که داشتیم تصمیم بر تاخیر در برگزاری گرفته شد چراکه گروه‌های نمایشی چنین درخواستی از ما داشتند.  در این دوره ۵۸ گروه نمایشی در این جشنواره حضور خواهند داشت و همچنین دو مراسم بزرگداشت نیز در خلال جشنواره به انجام خواهد رسید.

بخش اول این مراسم به رونمایی از پوستر جشنواره اختصاص داشت و هما جدیکار و حسن دادشکر به همراه هادی حجازی‌فر از پوستر این دوره رونمایی کردند. مرضیه سرمشقی و رفعت هاشمی طراحان پوستر این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی هستند.

در ادامه، هادی حجازی‌فر گفت: بیش از پانصد مهمان در این جشنواره حضور خواهند داشت و این دوره میزبان هفت اثر بین‌المللی خواهیم بود. همچنین به دنبال آثاری هستیم که برای آموزش دانشجویان این رشته مناسب باشد. در بخش بین‌الملل بیش از ۱۲۰ نمایش از کشور‌های مختلف متقاضی حضور بودند. در این دوره از کشور‌های برزیل، ارمنستان، اسپانیا، پرو و… آثاری حضور دارند. همچنین هفت کار که در این دوره از سازمان بهزیستی حضور دارد که در بخشی جداگانه داوری خواهد شد. برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گرفته است که تمام کارشناسان و دانشجویان قادر به دیدن آثار باشند.

او با اشاره به لزوم یافتن راهکار برای نزدیک شدن داوری به عدالت در جشنواره‌ها، اظهار داشت: در این دوره داوری توسط کارگردان‌های حاضر در جشنواره انجام خواهد شد و هر کارگردان باید به ۱۲ اثر دیگر رای دهد و در این خصوص با آن‌ها جلساتی برگزار خواهیم کرد. همچنین تیم فنی از رشته‌های مختلف خواهیم داشت که این افراد در حد ۳۰ درصد در آرای مربوط به برندگان تاثیر گذار خواهند بود و جلسه جمع بندی با حضور تمام این افراد بزگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره نوزدهم گفت: در پایان جشنواره اگر منع قانونی وجود نداشته باشد که ندارد و سامانه شفافیت مورد توجه قرار دارد، ریز تمام هزینه‌های جشنواره به صورت شفاف اعلام خواهد شد.

حجازی‌فر همچنین گفت: به دنبال بستری برای اشتغال بچه‌های نمایش عروسکی هستیم، چرا که در تمام دنیا این رشته بسیار پردرآمد است، اما در ایران متاسفانه اینگونه نیست.

او گفت: ما تلاش کردیم اسپانسر‌هایی جذب کنیم که از تولید کار‌ها حمایت کنند.

حجازی‌فر گفت: درباره بخش رقابتی می‌دانیم انتقاداتی وجود دارد. نزدیک ۲۰ نفر از بهترین‌های نمایش عروسکی در اتاق فکر ما حضور داشتند.

وی اظهار داشت: وجود جشنواره برای تئاتر عروسکی امری حیاتی است، چراکه رشته‌ای گران است و سالن مستقلی برای آن وجود ندارد و حمایت چندانی از آن نمی‌شود. من اصرار داشتم که در این دوره بخش رقابتی به جشنواره بازگردد چرا که باعث دیده شدن بیشتر کار‌ها می‌شود و بحث مالی آن هم می‌تواند به گروه‌ها کمک کند.

در بخش دیگری از این نشست، حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی با نام بردن از برخی فعالان نمایش عروسکی که دیگر در میان ما نیستند، از آن‌ها قدردانی کرد. او از هادی حجازی فر به دلیل دعوتش به این جشنواره تشکر کرد چرا که حدود ۲۰ سال از این حرفه دور بوده است.

وی درباره برگزاری این دوره ضمن آرزوی موفقیت برای عوامل برگزاری افزود: آرزوی من این است که نمایش عروسکی به سالن‌ها بازگردد و آن را فقط مختص به کودکان نبینیم چراکه دارای زبان جهانی است و به عنوان یک پدیده فرهنگی و سازنده مطرح است. مرکز هنر‌های نمایشی و شهرداری می‌توانند به این جشنواره کمک زیادی کرده و در طول سال نیز باعث روشن ماندن چراغ سالن‌های اینگونه از نمایش‌ها باشند.

وی اظهار داشت: من این حرفه را از پیشکسوتان خود آموختم. در سال اول دانشکده زمانی که به گروه استاد سمندریان پیوستم به مدت شش سال سالن نمایش را نظافت می‌کردم و با آداب خاصی وارد سالن می‌شدم چراکه می‌دانستم این یک حرفه مقدس است.

دادشکر اظهار داشت: باید از جوانان فعال در این حرفه حمایت کرد و باید در این زمینه از دستاورد‌هایی که در جهان اتفاق افتاده استفاده کنیم. اولین خاصیت جشنواره باخبر شدن از اندیشه و شیوه کار‌های یکدیگر است تا بتوانیم از یکدیگر تاثیر بگیریم، ضمن آن که در ایران جوانان بسیار مستعد و هنرمندی وجود دارند.

وی گفت: اولین برخورد من در دانشگاه با هادی حجازی‌فر یک اتود کلاسی بود که به قدری خلاقانه بود که با سیگار، گچ و قوطی کبریت و به صورت بداهه نمایش خلاقانه‌ای را اجرا کرد و من تصمیم گرفتم از این استعداد حمایت کنم.باید اهل هنر تنگ نظری را کنار بگذارند و باید دانست هر انسانی نقاط قوت و ضعف دارد. امیدوارم این جشنواره منشاء شکل‌گیری جریان نمایش عروسکی در سراسر کشور باشد. من افسوس می‌خورم که چرا با جشنواره‌ها پیش نرفته‌ایم و خود را دست کم گرفته‌ایم. ما می‌توانیم در دنیا مطرح باشیم به شرط آنکه تبادل اندیشه صورت گیرد و رقابت واقعی یعنی همین مسئله.

این استاد هنر‌های نمایشی اظهار داشت: کار اصلی تئاتر انسان‌سازی است و نمایش وظیفه پالایش انسان را به عهده دارد. نباید به دیده تفنن و سرگرمی به تئاتر نگریسته شود چرا که بغرنج‌ترین مسائل بشری را در خود مطرح می‌کند. امیدوارم بتوانیم مبلغان خوبی برای این جشنواره باشیم و امیدوارم این هنر در کشور ما به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی همچنین با انتقاد از پوستر‌های ادوار قبلی از ویژگی‌های مثبت پوستر این دوره از جشنواره و وجه خلاقانه آن تمجید کرد.

در ادامه نشست، هماجدیکار پیشکسوت نمایش عروسکی نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این دوره از جشنواره گفت: از اینکه جوانان این جشنواره را یه پیش می‌برند خوشحالم. آقای حجازی‌فر را از دهه هفتاد می‌شناسم و به خلاقیت و جسارت او ایمان دارم و به همین دلیل از او خواستم این مسئولیت سنگین را بپذیرد.

او اظهار داشت: نمایش عروسکی نیاز به حمایت دارد چراکه ابزار‌های ساخت عروسک بسیار گران است. کاربرد‌های نمایش عروسکی بسیار گسترده است و حمایت از این جریان، حمایت از پرورش نسل آینده است.

جدیکار متذکر شد: اگر نمایش عروسکی در کشور فعال بود، شاید شاهد خصلت‌های خشم و ناامیدی در جامعه نباشیم. امیدوارم فضای صلح‌طلبانه نمایش عروسکی در کشور فعال شود.

میر آرش مصطفایی دبیر اجرایی در ادامه نشست خبری اظهار داشت: خوشحالم که بعد از یکسال وقفه بالاخره قرار است این جشنواره برگزار شود. این جشنواره باید منظم برگزار شود تا به دستاورد‌های خود نائل شود. این دوره از هشتم تا شانزدهم تیر برگزار خواهد شد و اولین دوره‌ای است که گروه‌ها از یک روز قبل سالن‌ها را در اختیار می‌گیرند و این اقدام پیشنهاد هادی حجازی‌فر بود.

او اظهار داشت: ۴ سالن تئاتر شهر به همراه تالار هنر، کانون پرورش فکری و تالار مولوی سالن‌های ما هستند. از ۳۱ گروه صحنه و ۱۳ گروه فضای باز حدود نیمی از کار‌ها مربوط به شهرستان‌ها هستند و به همه گروه‌های شهرستانی سقف کمک هزینه تعلق گرفت. امیدواریم جامعه ما به این درک برسد که نمایش عروسکی تنها مختص به کودکان نیست و نمایش‌های ویژه بزرگسال هم باید مورد توجه قرار گیرد.

هادی حجازی‌فر در این بخش گفت: سقف کمک هزینه‌ها در بخش کودک و بزرگسال ۳۰ تا ۵۰ میلیون و بخش فضای باز ۲۵ میلیون تومان است که به تدریج به عوامل نمایش‌ها تزریق می‌شوند و بخش اول آن بلافاصله بعد از اعلام آثار پذیرفته شده به آن‌ها پرداخت شد. همچنان در تلاشیم تا با جذب اسپانسر بتوانیم کمک بیشتری به گروه‌ها کنیم و در همین راستا با پلتفرم‌های نمایش خانگی برای عرضه این آثار جلساتی داشته‌ایم.

در ادامه دبیر جشنواره جایزه اول این جشنواره را به مبلغ ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم رقم جوایز افزایش یابد و از گروه‌های برتر حمایت‌های مالی بیشتری صورت گیرد.

حجازی‌فر در ادامه اظهار داشت: مرکز هنر‌های نمایشی نگاه از بالا به این جشنواره نداشت و ما توانستیم نگاه مستقل خود را داشته باشیم به گونه‌ای که پوستر این جشنواره تنها یک شب قبل از رونمایی به مرکز ارائه شد.

وی گفت: جشنواره‌ها بهانه‌ای برای تولید آثار هستند و از این حیث، از اهمیت برخوردارند. گرو‌های نمایشی از یک روز قبل اجرا سالن را در اختیار دارند و همین نکته می‌تواند تا پانزده درصد باعث افزایش کیفیت اجرای آثار شود.

دبیر جشنواره نوزدهم گفت: حداقل ده کار در این جشنواره هستند که قابلیت اجرای عموم دارند. متاسفانه دانشجوی فارغ التحصیل نمایش عروسکی فرصتی برای تماشای اجرای بزرگسال نداشته است و باید این فرصت را به‌وجود آورد.

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی نیز در ادامه این نشست خبری، با تشکر از زحمات هادی حجازی‌فر در بازه یکساله گفت: قطع به یقین اجرا‌های این دوره از کیفیت مناسبی برخوردار خواهند بود.

وی اظهار داشت: بعد از پایان جشنواره با حمایت هادی حجازی فر صندوقی بزای حمایت از آثار عروسکی ایجاد خواهد شد. همچنین قرار است سالنی ویژه این گونه نمایشی در تهران ساخته شود.

وی گفت: ده گروه خوب خارجی آثار چشمگیر و باکیفیتی را به جشنواره خواهند آورد که نمایش‌های آن‌ها دارای بار آموزشی ویژه برای دانشجویان خواهد بود.

نظری همچنین متذکر شد: در انتخاب سالن‌های نمایش این دوره از جشنواره از نظرات پیشکسوتان این حرفه استفاده شده است.

هادی حجازی‌فر نیز گفت: سالن قشقایی باید به نمایش عروسکی اختصاص یابد. اگر کار قابل دفاع داشته باشیم باید بتوان آن را عرضه کرد و به همین دلیل اگر کاری قابلیت جذب عموم را داشته باشد. این قول را می‌دهیم که هنرمندان در سالن مد نظرشان به لحاظ مسائل فنی، به روی صحنه بروند.

کاظم نظری نیز در پایان نشست اظهار داشت: حتما کار‌های برگزیده این جشنواره در سالن‌های تئاتر شهر و تالار وحدت به روی صحنه خواهند رفت.

در این نشست از تلاش‌های تیم اجرایی جشنواره نوزدهم، میرآرش مصطفایی دبیر اجرایی، امیرموسی کاظمی مدیر ستاد و روابط عمومی، مینا شجاعیان دستیار دبیر، مرضیه سرمشقی مدیر هنری، سارا اقبال مدیر هماهنگی جشنواره در یکسال اخیر قدردانی شد.

پایان پیام/